بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

The Light Congress

امشب در حال رانندگی، کانال رادیو سوی (سوا) امارات رو گرفته بودم و یه ترانه عربی خیلی قشنگ رو گوش می دادم. چون دوست دارم با صدای بلند موسیقی گوش کنم شیشه های ماشین رو بالا کشیده بودم. وقتی رسیدم در خونه، آقای همسایه رو دیدم که در خونشون ایستاده بود. در ماشین رو که باز کردم ناخودآگاه صدای موسیقی پخش شد. آقای همسایه هم تا متوجه شد گفت : اهه! حاج آقا شما دیگه چرا؟ شما که حاجی شدی چرا از این چیزا گوش می دی؟!!! و ...

 بعد از برگشتنم از سفر حج مشابه این حرف رو جاهای دیگه از دوستان و آشنایان هم شنیده بودم. وقتی موهام رو اونطوری که می خوام مرتب میکنم،  یا پیرهن آستین کوتاه می پوشم، وقتی فیلم مورد علاقه ام رو می بینم، وقتی به پارک میرم تا قدم بزنم، حتی وقتی ساز می زنم! (که این آخری کفرم رو در میاره!) و ... البته اینا همشون شوخی هستند، اما همه شما می دونید که همچین شوخی هایی از چه جور فرهنگ و چه طرز تفکری نشات گرفته؟ به قول مریم نصف شوخی ها جدی هستند!

نمی دونم چه جوابی به آقای همسایه دادم اما الان که فکر می کنم از سادگیش خندم می گیره. همه ما یا ساده ایم یا خودمون رو به سادگی زدیم. این از تفکراتمون. اون از دینداری و حفظ دینمون، اون از عزاداریمون ... اسلام فقط محدودیت و موسیقی گوش نکردنه؟ یکی از دوستان متفکر می گفت ما ایرانیها کثرت ظاهری به دین داریم و ... پریدم توی حرفش و بهش اعتراض کردم. گفت توی همین عزاداری ایام محرم، بین همه اینایی که سینه و زنجیر و قمه می زنند چند نفر رو می تونی پیدا کنی که به دور از چاشنی تعصب و غیرت از فلسفه عاشورا و قیام امام حسین دفاع کنند؟ و صد البته یه سری شعارهای تکراری ندند! روی حرفش خیلی فکر کردم. عزاداری، قمه زنی، موسیقی ... امامزاده... کثرت ظاهری! من از یه منبع آگاه شنیدم که مقبره های مقدسی که توی ایران وجود داره، از لحاظ اعتبار فقط دو یا سه تاشون واقعی هستند. یکی مرقد مطهر امام رضا (ع) هست، یکی هم امامزاده شاه عبدالعظیم که از نوادگان آن حضرت هست و یکی دوتای دیگه که خاطرم نیست. حالا قضیه امامزاده سید سلطان محمد هرمزگان رو نمی گم که اگه بگم آبرومون می ره!

امشب توی تلویزیون ایران یه خبر پخش شد که می گفت ضریح جدید مقبره امام حسین (ع) رو که توی اصفهان ساخته شده امروز به عراق بردند و جایگزین ضریح قبلی کردند. کاش می دیدید که موقع حمل ضریح چه غلغله ای توی خیابونای اصفهان به پا شده بود! زن و مرد، پیر و جوون دوان دوان دنبال یک تکه آهن ... !!! من دینم رو، عقیده ام رو دوست دارم و موقع دیدن همچین صحنه هایی بد جوری دلم به حال خودم و این ملت رنج کشیده می سوزه. که هنوز هم دارند رنج می کشند ... از نداشته ها، و غم انگیزتر از ندانسته ها...

هیچوقت نخواهم گفت که بعضی از ایرانیها توی سفر حج، توی مدینه و قبرستان بقیع چه کارهایی می کردند! عجیب نیست که ملت اهل تسنن وهابی خون شیعه ها رو مباح می دونند!

بگذریم! ساعتها طول کشید تا این پست رو نوشتم و ده ها بار هم ویرایش کردم. خیلی حرف زدم. بیشتر پراکنده گویی شد. چون در نهایت نخواستم بحث رو باز کنم. برای اینکه ممکنه تعبیرها و برداشت های متفاوتی بشه و  اصلا برام خوشایند نیست که سوء تفاهم بزرگی که توی وبلاگ صبرا سر قضیه کیش به وجود اومد اینجا هم تکرار بشه! دیگه اینکه نمی خوام وبلاگ شخصی خودم رو تبدیل به تریبونی بکنم برای ابراز عقیده های گوناگون و ... اما به نظرم یک سری کلمات، تعاریف و هنجارها در جامعه ما هست که باید عوض بشه یا به کلی حذف بشه.

..............................................................................

اخبار وبلاگی:

وبلاگ بندری جدید، پیله. من همیشه خبر های داغ رو دوست دارم! آخ جون بازم تئاتر! اونایی که شبهای نمایش نیومدند شال و کلاه کنند. آبان ماه 84، حوزه هنری بندرعباس. بعضی ها هم از همین الان قرار هاشون رو با دوست دخترها و دوست پسرهاشون تنظیم می کنند! در ضمن نگذارید عکس های مرحوم گرمساری به این راحتی ... خودتون قضاوت کنید. باید دید قضیه چیه.

بحث جدید، شهردار! بعد از قضیه فرهنگسرا ( که هنوز هم بعضی ها تا اسمش فرهنگسرا میاد پشتشون می لرزه!) به مدت به هیچکس گیر نداده بودیم تنمون داره می خاره! الان هم نوبت شهردار شده گویا! امیر عزیز توی وبلاگش یه فراخوان داده. البته این بار به دلایل امنیتی فعلا پوستر موستر نداره! حتما شرکت کنید. من که دارم مقاله خودم رو می نویسم!

فتوبلاگ بندری جدید، کوتوک. حسن راستین، عکاس هرمزگانی، برگزیده جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان و مقام اول در مسابقه دوسالانه هنرستان های هنرهای زیبا در بخش عکس، فتوبلاگ خودش رو تاسیس کرد.

وبلاگ بندری جدید، انفرادی 08. توضیح خاصی نیست! بخونید.

نظرات 15 + ارسال نظر
:: جن زده :: دوشنبه 11 مهر 1384 ساعت 08:50 ق.ظ http://jenzade.blogsky.com

سلام حاج آقا!
منم اینو شنیدم که قدیمها کاروانهایی که بین روستاها و شهرها حرکت می کردن؛ چون مدت زیادی مثلا حتی چندین ماه در راه بودن ؛کل پولشونو همراه خودشون می بردن. گاهی بین راه از ترس راهزنها پولهاشونو یه جایی چال می کردن؛ بعد همینطور که می رفتن بین مردم روستاها چو می نداختن که اینجا امامزاده ست. اینطوری دورو بر اونجا که پولاشون بود شلوغ می شد و گمش نمی کردن و دفعه های بعد میومدن برمی داشتن. برای همینه که الان اینهمه آدم زیر امامزاده ها رو با این دستگاههای فلزیاب می گردن تا گنج پیدا کنن.

صبرا دوشنبه 11 مهر 1384 ساعت 08:55 ق.ظ http://sabra.blogsky.com

کامیرای عزیز !! فکر کنم تو پارسال به جشنواره تیاتر سوره نرفتی که اینجوری می گی آخ جون . آره بهت پیشنهاد می کنم . فعلا کسی رو دعوت نکن و خودت تنهایی برو بعد اگه مثل ما پشیمون نشدی بقیه رو دعوت کن ... هوه ...

قاصدک دوشنبه 11 مهر 1384 ساعت 11:14 ق.ظ http://payizan.blogsky.com

آدمها همیشه حرفها و تیکه هاشون رو تو شوخی هاشون می زنن!!بعد هم می گن ناراحت شدی من باهات شوخی کردم!!

بهار دوشنبه 11 مهر 1384 ساعت 12:48 ب.ظ

من هم با نظرت شدیدا موافقم - فقط همین (( شدیدا ))

دنیای برتر دوشنبه 11 مهر 1384 ساعت 02:34 ب.ظ http://donyaie-bartar.blogsky.com

سلام دوست عزیز.... یه چیزی هست می خوام بهت بگم این نظر منه میتونه اشتباه باشه میتونه درست باشه
تا اونجایی که من میدونم اکثر لینک هات واسه وبلاگ های بندریه... بندر عباس سیتی یه جورایی باید نماینده هرمزگان باشه پس خواهشا با وبلاگ های معروف خارج از استانی تبادل لینک داشته باش. تا سایر نقاط ایرانم با استان خودمون آشنا بشن....
۲. نظر منم با تو یکیه از پوچ مذهبیه بعضیا
۳. لینک منو که عوض نکردی

مریم دوشنبه 11 مهر 1384 ساعت 05:01 ب.ظ http://tardeed.blogspot.com

ماها اکثرا مذهبی نیستیم مذهب‌زده‌ایم.
نظر جن‌زده خیلی جالب بود. اصلا چه لزومی داره زیر امامزاده رو بگردن؟ خود امامزاده که مثل گاوصندوق بانک می‌مونه.

بکتاش آبتین دوشنبه 11 مهر 1384 ساعت 07:40 ب.ظ http://abtiin.blogfa.com

سلام دوست عزیز.مدتی بود که خیلی شلوغ بودم وکمتر به حیات خلوت سر می زدم .در هر حال برگشتم و لینک شما را اضافه کردم .موفق باشی.

لیلا سه‌شنبه 12 مهر 1384 ساعت 07:42 ق.ظ

tafreghe andazi nakon va nafahmide bradara va khaharan sonni mazhab ya be ghoole ghalatet mellat sonni ra saffako bi rahm moarafi nakon ,bradarane pake kord va pa berenahaye balooch sonni hastand vali teshnah khooni kasi nistan ,ya ali

مهدی اخلاص مند سه‌شنبه 12 مهر 1384 ساعت 08:03 ق.ظ http://www.banderekhoobom.blogfa.com

با سلام // متاسفانه چیز هایی رو که در باره دین توی کشور مون گفتی درسته که باعث شرمساری من به عنوان یک مسلمانه ... اما باز هم با تمام این احوال نمی شه به مقدسات مون توهین کرد ( مه که جرات ناکنم ) امیدوارم این چیزهایی رو که شما نوشتی و من تائیدش کردم روزی غلط در بیاد و بس ...
پیروز باشی چوک بندر .

سیاورشن سه‌شنبه 12 مهر 1384 ساعت 12:57 ب.ظ http://siavarshan.blogsky.com/

سلام کامیرای عزیز ....من یاد یکی از داستانای عزیزنسین افتادم که دو تا ادم که از زندون آزاد شده بودن و بیکار بودن رفتن برا خودشون یه اداره تاسیس کردن ...نکته جالبش اینجا بود که خیلی از مردم هم برای انجام کارهاشون به اون اداره مراجعه می کردن ...و حتی بازرس های دولت هم برای بازرسی کارشون بهشون سر میزدن ....البته کاری به پست تو ندارم اسم داستانش این بود فکر کنم ...چه ادم های احمقی تو این دنیا پیدا میشن....خبرها هم خوب بود ....ببخش که کمی دیر کامنت گذاشتم ...دسترسی به نت نداشتم ...

من سه‌شنبه 12 مهر 1384 ساعت 05:17 ب.ظ http://pardismadhouse.blogsky.com

حاج آقا شما دیگه چرا؟!
تا وقتی همچین آدمهایی با این نوع فذهنگ وجود دارند اگر همرنگ خودشون هم نباشی متهمت می کنند به حاج آقا بودن! زیاد سخت نگیر و خیلی هم حرص نخور و سعی نکن توضیح بدی که وقتی یکی از دخترهای کلاستون زنگ می زنه به موبایل توی حاجی خوب لابد کار فوری داره!

محمود سه‌شنبه 12 مهر 1384 ساعت 06:28 ب.ظ http://edalatali.blogfa.com

سلام دوست من
این بر میگرده به برداشت هر فرد از دین و دینداری و هنگامی
که چنین حرفایی زده میشه مشخصه فقط ظاهر دین دیده شده و ما هنوز اون باطن واقعی دین رو پیدا نکردیم
اگه جامعه به سطحی برسه که به دنبال عقیده و دین بره
نه اینکه دین و بهش دیکته کنن اون وقت که مردم به واقعیتها میرسند و نتیجه میگیرند که با واقعیت زندگی کنند اینجوری
عقایدی که خودشون بهش رسیدن بیشتر پایبند خواهند بود.
دوست عزیز من آپم و منتظر شما
تا بعد

حامی سه‌شنبه 12 مهر 1384 ساعت 08:09 ب.ظ http://hami.blogfa.com

سلام هم به روزم و هم لینک شما اضافه گشت

هکلبری چهارشنبه 13 مهر 1384 ساعت 12:44 ق.ظ http://salamanca.blogfa.com

انسان حقیر انسان برده انسان دینی.........
برادر من به روزم

حامی چهارشنبه 13 مهر 1384 ساعت 06:10 ب.ظ http://hami.blogfa.com

مرسی که معرفی کردی لینکت دادم چون واقعن زحمتکش و با حالی در ضمن همه روز به روزم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد