بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

در شهر

طی چند هفته اخیر بندرعباس روزهای نسبتا خوبی رو داشت. جشن خرما، شاید شیرینتر از همه بود!!! این جشن توی هتل پنج ستاره هرمز برگزار شد و انواع و اقسام خرماهایی که در استان هرمزگان به عمل میاد به نمایش گذاشته شده بود، البته فقط خرماهای صادراتی با کیفیت بالا. گویا مسابقه ای هم برگزار شده و به برندگان نفری یک حلب خرمای صادراتی داده شده! نوش جونشون!! ما که بخیل نیستیم!

نمایشگاه کتاب و شبهای موسیقی، دو رویداد تقریبا همزمان. در مورد نمایشگاه که حرفی و حدیثی نیست، طبق معمول هر سال کوچکتر از پارسال.

کنگره سراسری شعر و قصه جوان هم همه کارها رو تحیل گرفت، باید تا زمستان که جشنواره شروع میشه منتظر بود.

 اما شبهای موسیقی! شبهای موسیقی حرکت خوبی بود. صد البته استقبال از شبهای موسیقی بیشتر و بهتر از شبهای نمایش بود. چیزی که توی ذوق می زد این بود که مردم باز هم باید سالن زشت و بی ریخت کتابخونه ی سید احمد خمینی رو تحمل می کردند. گنجایش سالن فقط 120 نفر بود در حالی که هر شب حدود بیست الی سی نفر هم سر پا می ایستادند و تعدادی هم پشت درهای بسته. شب چهارم، محمد روهنده هم به جمع هنرمندان اضافه شد و اینطور که شنیدم گویا خیلی تحویلش گرفتند!

و اما شب آخر با هنرنمائی آقای ایرانمنش، مرشد معروف و گروه کلیز همراه بود. در مورد آقای ایرانمنش چیزی نمی خوام بگم! اما مرشد رو خیلی دوست دارم. صدای گرمش وقتی با ریتم و ساز همراه باشه آدم رو شاد می کنه. زیباترین لحظه اون شب موقعی بود که مرشد به درخواست سیاورشن، چند دقیقه رو به خوندن شروند اختصاص داد و نغمه خالص و اصیل بندرعباسی رو در سالن طنین انداز کرد.

گروه کلیز اما، آینده خوبی در پیش داره. من نوازندگی خیلی از حرفه ای ها رو از نزدیک دیدم، رضا صادقی، ناصر عبدالهی، حمید سعید و ... اما به جرات می تونم بگم مهدی لشکری نه تنها یکی از بهترین گیتار نواران هرمزگان، بلکه در سطح کشور هست. آهنگسازی، و تسلط نوازندگان در حد عالی بود و شاخص ترین مسئله، تنظیم آهنگ ها بود که عالی کار شده بود و حاکی از تسلط خوب گروه روی آهنگ ها بود. به هر حال رضا صادقی کم کم باید منتظر یه رقیب جدی باشه!

مهدی لشکری در حال نواختن گیتار برقی

شبهای موسیقی هم به خیر و خوشی تموم شد اما باز هم ادامه خواهد داشت. اینطور که مسئولین وعده دادند بهمن ماه چند خواننده معروف جنوبی از قبیل ناصر عبدالهی، رضا صادقی و ایمان سیاه پوشان در بندرعباس برنامه خواهند داشت.

.......................................................

بحث از موسیقی شد. مدتی است که آلبوم نقش خیال، کار جدید همایون شجریان ( پسر استاد محمد رضا شجریان ) به بازار عرضه شده است. وچود قطعه ای با نام "رخس زار" برگرفته از موسیقی زار جنوب، بهانه ای شد تا چند کلامی رو درباره این آلبوم بنویسم.

قدرت و محتوای موسیقی سنتی ایران به هیچ عنوان قابل انکار نیست مخصوصا وقتی با ارکستر همراه می شود. شاید این کار را بشود کاری متفاوت با کارهای قبلی همایون (نسیم وصل، ناشکیبا و شوق دوست) عنوان کرد، چرا که حضور ارکستر و سازهای جدیدی از قبیل کلارینت، تنبور، طبلا، دودوک، گیتار و... آن هم در دستگاه مرموز و پر رمز راز نوا، حقیقتا باعث ایجاد فضا و حال و هوایی بدیع و شنیدنی شده است. تلفیق هوشمندانه همیشه مورد پسند و زیبا است.

منشا زار از دور دست هاست. زار از دریا می آید و به دریا هم می رود. قطعه رخس زار و و تکنوازی تار علی قمصری، فضایی ابداعی و بدیع در موسیقی است که در این آلبوم معرفی گردیده. نگرش علمی این فضا، از موسیقی مقامی کردستان و گوشه بیداد دستگاه همایون بوده و تموجات احساسی آن از موسیقی بومی زارگیری جنوب ایران می باشد.

در خلق ارکستر و و آواز "گناه عشق" از اشتراکات گوشه بیداد همایون و Tarantas فلامینکو، به طوری که از نقطه نظر موسیقی سنتی ایران و اسپانیا قابل ارزش و تامل باشد، با تلفیقی در متن و محتوای اثر و نه صرفا در ارکستراسیون آن استفاده گردیده است.

زبان ارتباط برقرار می کند پس موسیقی هم یک جور زبان است. حد و مرز ها توی موسیقی روز به روز داره نزدیک و به هم پیوسته تر می شه. تلفیق رو نباید با شیطنت در موسیقی اشتباه گرفت. باید احتیاط کرد و انعطاف پذیر بود. در تلفیق به علم و مطالعه بسیار زیاد، آشنایی با فرهنگهای زبان مبدا و مقصد، قدرت و درک موسیقی و همچنین تسلط در نوازندگی و تنظیم نیاز هست.

به علاقمندان موسیقی سنتی توصیه می کنم حتما این کاست رو تهیه کنند.

به دلیل مشغله های فکری و غیر فکری کمتر وقت می کنم آپدیت کنم، از دوستانی که در این مدت چندین بار به اینجا اومدند و پیشنهاد آپدیت کردن دادن معذرت می خوام.

نظرات 16 + ارسال نظر
سیاورشن شنبه 5 آذر 1384 ساعت 11:47 ب.ظ http://siavarshan.blogsky.com/

سلام ... پست خوبی است ...شاید به خاطر اینکه از موسیقی نوشته ای که تخصص توست ...من حسرت می خورم که چرا بیشتر از موسیقی نمی نویسی ...راستی رحمت کجا ره؟...نجات هاده بی ما

پایا یکشنبه 6 آذر 1384 ساعت 06:02 ب.ظ http://paya.blogfa.com

سلام .. با آخرین خبرای لحظه به لحظه ی زلزله قشم و بندرعباس بروزم

نقابدار دوشنبه 7 آذر 1384 ساعت 12:43 ق.ظ http://masking.blogsky.com

دستت درد نکنه

کلاغه دوشنبه 7 آذر 1384 ساعت 12:11 ب.ظ http://kalaghe.blogsky.com

در اغاز راه مطالبی نگاشته ام که خالی از لطف نیست منتظر حضورتان هستم

صبرا دوشنبه 7 آذر 1384 ساعت 12:22 ب.ظ http://sabra.blogsky.com

توی جشنواره موسیقی شرکت نکردم . و نمایشگاه کتاب رو هم ندیدم . اما می دونم که توی هر دوتاشون چه اتفاقی افتاده .

کلاغه دوشنبه 7 آذر 1384 ساعت 09:25 ب.ظ http://kalaghe.blogsky.com

سلام هم به وبلاگ لینک دادم هم به این مطلب موسیقی موفق باشی

من سه‌شنبه 8 آذر 1384 ساعت 11:52 ق.ظ

همین که صبرا گفت.. منتها من نمایشگاه کتابش رو دیدم.. تمام کتابها خاک گرفته و اینقدر درب و داغون بودند که معلوم نبود قبل از اینکه بیان اینجا چند دست تو این کتابخونه ها گشتن..

اکسیر سه‌شنبه 8 آذر 1384 ساعت 09:12 ب.ظ

سلام سالمی؟مطلب زیبایی بود موفق باشی ایمیل را خواندم در فکرت هستم

بندر خوبم سه‌شنبه 8 آذر 1384 ساعت 11:17 ب.ظ http://www.banderekhoobom.blogfa.com

سلام . مه که اونجا نهسترم ولی مثل اینکه آقا مرشد اون شو او جا کولاک ایکردن . نگه نه ؟
( راستی خیلی وختن طرف ما یه سری ندزدن ) . خوش بشی .

بندر خوبم چهارشنبه 9 آذر 1384 ساعت 07:39 ق.ظ http://www.banderekhoobom.blogfa.com

چاکرتم بخدا .

پروین چهارشنبه 9 آذر 1384 ساعت 01:24 ب.ظ http://mati9949.persianblog.com

سلام کامیرا..درباره زلزله ننوشتی؟؟چه خبر؟

دوره گرد چهارشنبه 9 آذر 1384 ساعت 01:41 ب.ظ http://zirezamin.persianblog.com

آقا این برنامه های فرهنگی بندرعباسو خبرشه از کجا باید بگیریم؟؟!!!
اینجا هیشکی تو این باغا نیست....
یه اعلامیه ای..
چیزی..
!!!

نازنین چهارشنبه 9 آذر 1384 ساعت 05:02 ب.ظ http://avang79.blogsky.com

سلام خوبی؟
من اسم لینکت را عوض کردم و گذاشتم بندرعباس سیتی
اما شما اصلاْ لینک وبلاگ منو توی وبلاگتان نمیگذارید نه شما نه بقیه بچه های بندر از وقتی بلاگ اسکای عوض شده واین باعث شده که خیلی از دوستان مشترک ما بپرسند که چرا اینجوری شده؟ ومن هم جوابی برایش ندارم راستی چرا؟
شما چرا این همه ناسیونالیست هستید باید حتماْ بندری اصیل باشیم تا تحویل بگیرید ؟نه شما نه سیاورشن نه ناخدا نه مهدیسما....
خلاصه بگذریم...
موفق باشید حالا اگه دوست داری اسم منو بگذار اگه که نه اجباری نیست.

بپ گپو چهارشنبه 9 آذر 1384 ساعت 06:32 ب.ظ http://bapgapuo.blogfa.com

سلام
بابا یه سر هم به ما بزن .
بروزیم
مطالب هم مثل همیشه ۲۰ ... .
منتظرم
بای

بهار پنج‌شنبه 10 آذر 1384 ساعت 09:39 ق.ظ http://lokopok.persianblog.com

سلام ... خوبید ؟ وبلاگتون جالبه ... موفق باشید

احمد چهارشنبه 30 آذر 1384 ساعت 02:31 ق.ظ http://katekingmusic.com

سلام
سایت ما را دز لیست سایت ها لطفا قرار یدهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد