بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

غارنشینی یا کپر نشینی، مسئله این است

خبر کشف قبیله ای غارنشین در عنبرآباد جیرفت شوکه ام کرد! چطور ممکن است؟ چرا بعد از این همه سال تازه باید همچین جایی پیدا شود؟ مانده ام قدرت پروردگار را تحسین کنم یا گریه کنم به حال خودم و به حال کشورم؟ که بعد از این همه سال قومی در منطقه ای از آن پیدا شده که برهنه هستند و از شاخ و برگ درختان تغذیه می کنند؟

 

هنوز نمی توانم باور کنم... چون یک خروار سوال توی ذهنم تلنبار شده: مگر این مردم تا کنون از خانه و کاشانه شان بیرون نیامده اند؟ مگر اینها آب و غذا و امکانات نمی خواسته اند؟ مهمتر از همه، مگر کسی گذرش به آنطرف ها نیفتاده است؟ منبعی هست که جواب سوالاتم را در آنجا پیدا کنم؟

 

هنوز سوالاتم پاسخ داده نشده اند که نماینده جیرفت می گوید: "از جمعیت هفتصد هزار نفری جنوب کرمان، سیصد هزار نفر کپرنشین هستند و هنوز روستاهای کشف نشده در آنجا یافت می‌شود." و من یاد کپرنشین های استان خودم میافتم، خانه های کپری، مدارس کپری، زندگی کپری، و محرومیتی از زشت ترین جنس؛ کپر! یاد یوسف با آن نگاهش می افتم... اتفاقا یوسف هم در خانه کپری زندگی می کند! می خواهم فریاد بزنم چرا شلوغش می کنید؟ در استان من هم مردمی هستند که اگر چه عکسشان روی اینترنت پخش می شود! اما دست کمی از غارنشین های جیرفتی ندارند! اما صدایم از وبلاگم آنطرف تر نمی رود ...

 

من اعتراض دارم!

 

مگر جیرفت کجا است؟ همین شهر جنوبی کرمان خودمان. نه توی آفریقاست، نه آمریکای لاتین، نه استوا نه مصر و نه هیچ خراب شده ی دیگری. جیرفتی که تا امروز هر کس و ناکسی آمده، چنگی به زیر خاکهایش زده و هر چه از تمدن کهن و باستانی ایران به دستش آمده دزدیده و برده. آقا من اعتراض دارم! توی کشور من در ترمیم و حفظ آثار باستانی هم پارتی بازی می شود! همدان و بناهای تاریخی اش، شیراز و تخت جمشید با آن عظمتش کجا و جیرفت بخت برگشته و شهرهای زیر خاکش کجا!

 

یکی می گفت: رئیس سازمان میراث فرهنگی شهرستان ... از استان ... شبانه برای حفاری مناطقی در جیرفت می آیند. از قضا پلیس سر می رسد و درگیر می شوند و این آقای رئیس تیر می خورد. در هر حال آقای مسئول موفق به فرار می شود و فردای آن روز در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری می شود و بعد هم خیلی راحت به خانه و کاشانه و کارش!!! بر می گردد. بالا بروید و پایین بیایید این داستان واقعی است!

 

این از مسئول عزیز! آن هم از امنیت جاده هایش که شبانه جلوی راه چند نفر بی گناه را می گیرند و به رگبار می بندند تا حادثه ای تلخ به وقوع بپیوندند و بعضی ها ککشان هم نگزد...

 

حرف دیگری ندارم، اما کشف مردم غارنشین جیرفت زشت ترین اتفاق ممکن در سال 1385 خورشیدی و یک شکست بزرگ بود. شکسنی که سالهاست متحمل آن شده ایم...

نظرات 21 + ارسال نظر
چوک لنگه دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 02:07 ق.ظ http://lengeh.blogsky.com

سلام. من هم این خبر رو همین روز خوندم . چیز بعیدی نیست ولی من متعجبم که چرا تا کنون هیچ عکسی از این قبیله منتشر نشده . همه چیزهایی که گفتی بماند ولی من از این متعجبم که در این دنیای امروزی و عصر ارتباطات هنوز هم گروهی یافت میشود که مستقل و خودکفا و بدون نیاز به وسایل امروزی همانند عصر حجر زندگی میکنند . خدایا چه حکمتی دارد این کار تو که کسی از آن سر در نمیاورد. ۱۰۰هزار بار شکرت یا الله

کرکدنه... دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 02:18 ق.ظ http://kargadanefahim.blogsky.com/

عرض شود که: موافقم تا حدود زیادی...
کامیرا جان
عکسای زنده ای داری
پر انرژی باشی
راستی:
نه...
من خودم گشتمو پیدات کردم...!

سینگو دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 08:17 ق.ظ http://singo.persianblog.com

سلام.........حرفات کاملا درسته.....اما در مملکتی که همه به فکر پر کردن جیبهای مبارکشون هستند چه انتظاری می شه داشت؟

کرابو دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 10:16 ق.ظ

با احترام.فکر میکنم کشف قوم غار نشین شما را شگفت زده و متعجب ساخته است .کیفیت زندگی برای روستائیان که اکثر جمعیت این مملکت خیلی ثروتمند تشکیل میدهد عملن با این عزیزان تفاوتی چندان ندارند کبرهایشان با فضله گاو و گوسفندشان گرم میشود .در صورتیکه ایران روی دریایه نفت وگاز قرار دارد.کمکهای چند میلون دلاری به حماس وحزب اله از جیب این ملت همیشه در صحنه ما را از زندگی کردن در یک شرایط متوسط محروم کرده است.بهداشت و کار و مسکن وتحصیل هم که فقط با انشاله و مرگ بر اسرائیل و امریکا برنامه ریزی شده است.بس عزیز عمق فاجعه و بد بختی ورای کشف این قوم است.






ز

جن زده دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 11:33 ق.ظ http://jenzade.blogsky.com/

سلام کامیرای عزیز.
همون جریان پیشرفتهای هماهنگ و توزیع امکانات و تکنولوژی و ثروت در تمام یک کشور.
ما توی تهران جوش می زنیم کی اینترنت پرسرعت به منطقه مون میاد، تو یه استان دیگه یکی جوش می زنه که برگای خوشمزه و تازه رو صبح زود گوسفند کپر بغلی نخوره.
راستی کامیرا جان فونت سومین پاراگراف رو 8 کنی خیلی بهتر میشه.

چوک لنگه دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 12:29 ب.ظ http://lengeh.blogsky.com

اگم نظرت چن به سیاورشن بفرستیم اوجا وبلاگ نویسی یادشو هادت؟

سیبه ماندگار دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 05:06 ب.ظ http://kookherddyar.blogfa.com

کجایی کریستف کلمب. کجایی ماژلان. بابا بیایید ما در کنار نیروگاه اتمی چه چیزهایی داریم. سوژه داغ!!!!!!!!

آقامعلم دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 08:19 ب.ظ http://www.mualem.blogfa.com

سلام کامیرای عزیز
وقتی مطلبت رو خوندم بیشتر دلم برای شاگردام سوخت
و از طرف دیگه خوشحال شدم که بهشون بها دادی......
خیلی ها وعده ی کمک دادن اما تا حالا خبری نشده فقط هر چی تو رویدر جمع کردم.....
فقط دیوانه داره غوغا می کنه به همه جا سر می زنه و بازدید کننده می فرسته به وبلاگم.....
ازت متشکرم

اکسیر دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 08:43 ب.ظ

ما هنوز در کشف خود مانده ایم.خوش به حال غار نشین ساده دل.لا اقل از هر چه دوز و دود و کلک و زندگی ماشینی راحتند.

شهرام دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 09:23 ب.ظ http://www.shahramclub.blogsky.com

سلام دوست عزیز من بر عکس شما زیاد از این موضوع شوکه نشدم . باید انظار بد تر از اینها رو داشت. من هم اعتراضت رو قبول دارم. خودت میدونی همینجاها هم اگه بگردی در اطراف ادمایی رو میبینی که تا حالا سوار ماشین نشدن یا از دهشون بیرون نیومدن. چرا فکر میکنی صدات از وبلاگت بالاتر نمیاد دوربینتو بر دار ی دوری بزن صداتو جهانی کن. موفق باشی.

شهرام دوشنبه 8 خرداد 1385 ساعت 10:25 ب.ظ http://werwer.blogsky.com/

بابا تو خیلی ساده ای .....کدوم غارنشین ...کدوم پشم ...کدوم کشک .....اگه اینطوری بود که عالم و ادم الان ریخته بودن جیرفت گزارش تهیه کنن .....از این خزعبلات زیاد میگن ....تو یه گوشت در باشه یکیش دروازه ....

یه توصیه بهت می کنم دوست عزیز! برای دونستن حقیقت هیچوقت منتظر گزارش و عکس و این جور چیزها نباش! اونهم گزارش تلویزیون ایران! خودت هم خوب می دونی چرا این خبر توی تلویزیون ایران پخش نشد...

موسا سه‌شنبه 9 خرداد 1385 ساعت 02:01 ب.ظ http://www.zehneziba.blogsky.com/

سلام دوست من
خواندم . خدا کند در فرداهایمان زشت تر از این نداشته باشم .
.........................
خواب از آنِ ذهن من نبود..... چرخانده بودیمش...نچرخاندیدش!
به روز هستم .
تا سلام ...

سیبه ماندگار سه‌شنبه 9 خرداد 1385 ساعت 08:33 ب.ظ http://www.kookherddyar.blogfa.com

خوشحال می شم اگه باز سر بزنی و کامنت بزاری.آخه ما برای ابراز وجود به شما هم استانی ها نیاز داریم.

سیبه ماندگار چهارشنبه 10 خرداد 1385 ساعت 10:05 ق.ظ

ممنونم کامیرا
محرومیت انکار شده به اصرار دوستان اصلاح کردم و گرنه متن اصلی دوسه ساعت برروی شبکه بود. باید یک جوری داد می زدم. یعنی داشتم خفه می شدم. گرچه که هنوز گلویم گرفته است. چون فکر می نتوانستم حرفم را کامل بزنم.
شاد باشی
بازهم سپاسگزارم.
یاهو

مرجان جمعه 12 خرداد 1385 ساعت 02:27 ق.ظ http://marjan.blogfa.com

به نظرت یه مدتی باهاشون همنشین بشیم چطوره؟!؟!؟! من، تو، سعید، کرگدنه هم باشه که دیگه هیچی!!! نیاز به مسعود و بقیه هم نیست!!؟؟!؟!

فکر نکنم تحمل بیارند، غارنشینها رو می گم!

سیبه ماندگار جمعه 12 خرداد 1385 ساعت 03:22 ب.ظ http://kookherddyar.blogfa.com/

«دن آرام» میخائل شولوخوف ترجمه به. آذین ارزش خواندن دارد.
به همه تسلیت می گم.

من شنبه 13 خرداد 1385 ساعت 08:56 ب.ظ

در هر حال انرژی هسته ای حق مسلم ماست..

یاسمن چهارشنبه 17 خرداد 1385 ساعت 05:16 ب.ظ http://yasi5.blogfa.com

به روزم


سازنده‌ترین کلمه گذشت است ... آن را تمرین کن. پرمعنی‌ترین کلمه ما است ... آن را به کار ببر.عمیق‌ترین کلمه عشق است ... به آن ارج بنه. بی رحم‌ترین کلمه تنفر است ... از بین ببرش. سرکش‌ترین کلمه حسد است ... با آن بازی نکن. خودخواهانه‌ترین کلمه من است... از آن حذر کن. ناپایدارترین کلمه خشم است... آن را فرو ببر. بازدارنده ترین کلمه ترس است ... با آن مقابله کن. با نشاط‌ترین کلمه کار است ... به آن بپرداز. پوچ ترین کلمه طمع است ... آن را بکش.

سلام ،
چراو چگونه این همه ناراحتی ، آن هم به خاطر آن هایی که خودشان عطای شهر نشینی را با تمام مزایای ریز و درشتش به لقایش بخشیده اند و بی خیال همه چیز به غارنشینی روی آورده اند . در خیالشان برق و آب و تلفن و اتوبوس و قطار و بانک و اداره و....نمی گنجد وخاطرشان از عقب افتادن قسط وام یا کرایه خانه وجهازیه دختر وشهریه دانشگاه وغیزه وغیزه آزرده نیست.
مگر غار ای یار جای بدیست؟
که از کشف این غار ناراحتی
خوشی بهتر از اینکجا بوده است
برو نزدشان کیف کن ساعتی
---------------------------------
به جان تو گر غار پیدا شود
درین قرن بیست و یکم ای رفیق
مدرن است خوش تیپ و زیبا و شیک
نه چون غار های زمان عتیق
----------------------------------
اگر آخرین سیستم خواستی
برو رخت خود را بیفکن به غار
در آن جا همه شاد و آسوده اند
نباشد در آن جا غم روزگار
----------------------------------
شنیدم ارسطو چنین خواست گفت
ز غاری اگر داشت او بازدید :
خیال از غم و غصه آسوده کرد
به غار اندرون هرکه مسکن گزید
-----------------------------------
پویا و پایدار باشید

دوست عزیز! دلایل زیبا و رومانتیکی دارید، اما محکمه پسند نیست. پس اعتراض هم وارد نیست...

چوک سورو دوشنبه 22 خرداد 1385 ساعت 11:49 ب.ظ http://suru.blogsky.com

با سلام کامیرای عزیر امروز مطلبی به نقل از یکی از نمایندگان مجلس خواندم ( عشرت شایق ) که خبر گم شدن ۷ میلیارد دلار از پولهای بی زبان این ملت گپر نشین داده بود و تاکنون کسی و حتی نمایندگانی که از این ماجرا با خبرن نمی خواهند راجع به ان صحبت کنند . در این مملکت اسلامی که نه یک شتر بلکه تمام قافله را در روز روشن توسط خلیفه و اغازادگانش و غلامانش و امرایش چپاول می گردد . اگر گپرنشینی و فقر نباشد جای تعجب است .

ایرانى سه‌شنبه 30 خرداد 1385 ساعت 04:35 ب.ظ

همه اش حرفه برادر نه غار بوده نه غار نشینى أن نماینده دانا خواسته به کاخ نشینان بفهماند که ما در ایران أنقدر نیزمند داریم که کمک به حزب الله و فلسطینیان کارى بس عبث استو وبیهوده و بهتر بجاى کمک به نابرده ها به کسانى کمک شود که با نادانى خویش استقلال و أزادى در قالب جمهورى اسلامى مى خواستند

ایرانی عزیز! نمی دانم اهل کجایی و کجای این دیار پهناور زندگی میکنی که اینطور به قضاوت نشسته ای. بعید می دانم در خاک ایران باشی. برایت متاسفم که اینقدر از حقیقت دوری. اینقدر از روزمرگی هموطن هایت بی خبری. این مسئله و مسائل اینقدر پیش پا افتاده و عادی هستند که من نخواهم برای اثبات آنها به تو دلیل و برهان بیاورم... بگذریم. این عکسها را ببین:

http://kavirnews.ir/ShowPage.asp?id_part=news&id_group=&id_link=545

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد