بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

پنج اپیزود

اول نگاهی به این پست با عنوان "ما را شطرنجی کنید لطفا" که پارسال همین موقع ها نوشتم بندازید. قضیه مربوط کشته شدن پدر یک خانواده در اثر انفجار مواد منفجره در خیابان طلوع بندرعباس است.

 

حکایت غریبی است، زندگی توی ایران رو می گم. همیشه دوست داشتم مسائل اجتماعی رو اینجا مطرح کنم و نظر خودم رو بنویسم. مثلا اینکه چرا مسائلی از این دست، یعنی همین جشن ها و شادی ها که در همه دنیا وجود داره، توی ایران ما به شکلی متفاوت اجرا و ارائه میشه. ببینید، بودن یا نبودن آتش مهم نیست، بحث سر اصل قضیه چهارشنبه سوری است، حالا چه بی آتش، چه با آتش! سوالی که هست اینه که چرا چهارشنبه سوری ما ایرانی های آریایی در عصر مدرن امروز به چهارشنبه سوزی تبدیل شد؟

نه نه، من نمی خوام مثل خیلی های دیگه از وضع موجود ناله کنم و یک مشت بهانه به عنوان توجیه و یک سری اسم به عنوام مقصر پشت سر هم ردیف کنم و در چند سطر آخر هم نتیجه گیری بکنم و تمام! نه. فقط سعی دارم قضیه رو اونطور که با چشم باز می بینم مطرح کنم. دقایقی با من باشید:

 

اپیزود اول:

قبول کنیم که ملت افسرده و غمگینی هستیم. البته از اول نبودیم، خوب یک سری مسائل در طی چند دهه باعث شد که ما، یعنی مردم کشور اسلامی ایران، غمگین و افسرده بار بیایم. رک بگم ذهنیت ما ایرانیها از شادی یا بهتر بگم زندگی شاد، عموما در شب عروسی، نوارها و سی دی های توی ماشین، سیزده بدر، جشن های تولد، پارتی ها و امثالهم خلاصه میشه. شاید بپرسید خوب زندگی یعنی همین! بله زندگی یعنی همین، اما بدبختانه با به پایان رسیدن این مراسم، شادی ما ایرانیها هم تموم میشه! یعنی برمی گردیم به زندگی روزمره و منتظر می مونیم تا دوباره فرصت مشابهی پیش بیاد و...

 

اپیزود دوم:

برخی آمارهایی که سازمان بهداشت جهانی اعلام می کنه، در خور توجه هستند: نرخ بیکاری در هر کشور اگر تا 5 درصد باشه، یک مشکل اجتماعی و اگر از 5 درصد بیشتر باشه به عنوان یک مشکل اقتصادی و امنیتی تلقی می شه. از سویی بارها از طرف همین وزارت کار و امور اجتماعی خودمون اعلام شده که تا سال 1390، ایران 20 درصد جمعیت بیکار خواهد داشت! قضیه داره جالب میشه! اپیزود سوم رو بخونید.

 

اپیزود سوم:

تحت هیچ شرایطی نمی تونید استعداد و انرژی ای رو که در جوون های ایرانی وجود داره انکار کنید، پس حالا که نمیشه انکارش کرد باید مهارش کرد. بحث استعداد ها و خوبی ها و بدی هایی که در حق این استعداد ها میشه جدا است، فقط همین رو بگم که به ایرانی بودنم افتخار می کنم. اما انرژی! همه ساله بعد از بازیهای فوتبالی که در ورزشگاه های بزرگ انجام میشه، نتیجه بازی هر چیزی که باشه، سر جمع میلیونها تومان خسارت به ورزشگاه و تاسیسات و اتوبوسها و ماشین ها وارد میشه. دوستان لطف دارند بازیهای معمولی اتوبوس آتیش می زنند، بازیهای قرمز و آبی و تیم ملی هم که ... !

 

اپیزود چهارم:

شهرداری بندرعباس (یا چیزی شبیه به اون!) با پخش کردن بروشورهایی در سطح شهر به همه مردم اعلام کرده که برای انجام مراسم چهارشنبه سوری به مکان هایی که از قبل برای این کار مهیا شده برند و به این ترتیب سعی در متمرکز کردن مردم دارند، شدیدا با همچین تصمیماتی موافقم. بندر شهر کوچیکیه، یکی از این مراکز پارک دولت خودمونه. کاش موسیقی شاد و آتش بازی هم قاطیش باشه، دلیلش رو سر فرصت می گم.

 

اپیزود پنجم:

همیشه سعی می کنم Brand New و به روز باشم، اما اینبار گویا از قافله عقب موندم! فیلم چهارشنبه سوری اصغر فرهادی رو تازه دیدم، از اون مدل فیلم هاست که من اگه کارگردان بودم می ساختم!

 

رابطه بین این اپیزود ها رو خودتون پیدا کنید!

 

اینجا بندرعباس سیتی است، ساعت پنج و سی و هفت دقیقه بعد از ظهر سه شنبه بیست و دوم اسفند 85، و چند ساعت مونده به آغاز پدیده ای جدید در ایران به اسم چهارشنبه سوری. پارسال برای فرار از سر و صدای ترقه ها و بمب ها با دوستان به خارج از شهر رفتیم، اما امسال قصد دارم گزارش تصویری مستندی تهیه کنم. باتری های دوربین شارژ کامل دارند و با یه کارت حافظه خالی می رم وسط خط مقدم!

 

و اما پست بعدی! با عکسهای چهارشنبه سوری و یک گزارش به شدت جنجالی وبلاگ رو به روز می کنم. نه اشتباه نکنید! گزارش مربوط به چهارشنبه سوری نخواهد بود! هیچی نمی گم، خودتون بیاید و بخونید و طبق معمول قضاوت کنید.

نظرات 16 + ارسال نظر
مهدی سه‌شنبه 22 اسفند 1385 ساعت 05:54 ب.ظ http://keychem.blogfa.com

سال نو را پیشا پیش به شما دو ست عزیز تبریک عرض مینمایم...به امید طلوع رو شنایی...

رامی سه‌شنبه 22 اسفند 1385 ساعت 05:59 ب.ظ http://www.dehtal.coo.ir/

سلام بر دوست عزیز
به مسئله خوبی توجه کرده اید.
بی صبرانه منتظر پست بعدی شما هستیم!!
موفق و پیروز باشی...

300film سه‌شنبه 22 اسفند 1385 ساعت 06:27 ب.ظ http://300film.persianblog.com/

اعتراض به فیلم 300
به سایت زیر مراجعه کنید
http://300themovie.info/
برای امضای اعتراض نامه علیه این فیلم به سایت زیر مراجعه کنید:
این فیلم ایرانیان را به صورت موجودات و حشی نمایش داده:
http://www.petitiononline.com/wpci96c/
حتما برای بمب گوگلی این لینک رو در بلاگ یا سایتتون قرار دهید:
<a href="http://300themovie.info">300 the movie </a>
برای اطلاع بیشتر از بمب گوگلی به سایت زیر مراجعه کنید:
http://legofish.com/persiblog/004571.html

الهه سه‌شنبه 22 اسفند 1385 ساعت 06:48 ب.ظ http://babayebaroon.blogfa.com

اولم آیا ؟

سلام سه‌شنبه 22 اسفند 1385 ساعت 07:27 ب.ظ

سیدجلال سه‌شنبه 22 اسفند 1385 ساعت 07:29 ب.ظ http://kolger.blogsky.com

سلام
بسیار عالی
قصد امهسته یک پست به ای مطلب اختصاص هادم اما الان فقط اگم جانا سخن از زبان ما می گویی

چوک سورو سه‌شنبه 22 اسفند 1385 ساعت 09:56 ب.ظ http://suru.blogsky.com

سلام کامیرای عزیز
چرا ما ملت غمگینی هستیم ؟ ما ملت غمگینی نیستیم غم به ما تحمیل کرده اند ، در هیچ کجای دنیا دو ماه از سال را به عنوان ماه عزا مردم را از جشن و شادی محروم نمی کنند . حتی رنگهای مورد استفاده در پوشش ما تیره و رنگ ماتم است ( رنگها هم تحمیلی هستند ) . موسیقی ما هم غم است ( به غیر از موسقی محلی ) که اکثرا شاد و پر تحرک هستند .
چهار شنبه سورویی هم با این فتواهای که این روزها از سوی مراجع مختلف در باره اش داده می شود باید کم کم فاتحه اش بخوانیم .

برای همگی شما چهار شنبه شاد و پر تحرکی اروز می کنم .
دلشاد بشی کامیرای عزیز

نوید صالحی سه‌شنبه 22 اسفند 1385 ساعت 10:15 ب.ظ http://litak.blogsky.com

سلام.
احسنت به دیدگاه و سخنون شیرینت.
حتما منتظر پست بعدیت انینم.
یا حق

نقابدار چهارشنبه 23 اسفند 1385 ساعت 04:46 ق.ظ http://masking.blogsky.com

حال من این روزا خیلی گرفته تر از اون که بخوام نظری بنویسم پس به خواندن مطلب اکتفا میکنم. پیروز و خرسند باشی.

من باهات حرف دارم نقابدار.

گل مینا چهارشنبه 23 اسفند 1385 ساعت 05:25 ق.ظ http://adambarfi1.persianblog.com

سلام دوست عزیز
این وبلاگ اختصاصی ناصرعبداللهیست شما رو دعوت می کنم از اون دیدن کنید در ضورت تمایل لینکش کنید منم شما رو تو آدم برفی(وبلاگ شخصیم)لینک خواهم کرد چون لینکای ناصریا فقط مخصوص وبلاگای ناصریه .
ممنون و با تشکر
مدیریت وبلاگ ناصریا.
www.nasserabdollahi.blogsky.com

bahmaniiran چهارشنبه 23 اسفند 1385 ساعت 07:01 ب.ظ http://shahregarm.blogsky.com

سلام خوبی ؟؟؟‌آقاق شک دارم زندع مونده باشی ؟؟؟؟؟ :d یا علی خدانگهدار

اسمال پنج‌شنبه 24 اسفند 1385 ساعت 02:13 ق.ظ

با تبریک سال نو ُ حرفهایت به دل می نشیند مثلا ماه رمضان در همه کشورهای مسلمان ماه شادی و جشن است در دبی و بقیه کشورهای حوزه خلیج فارس همه جشن ها و بقول خودشان مهرجان و مسابقه و کنسرت در ماه رمضان است و فقط کشور ماست که مردم در ماه رمضان هم باید عزاداری بکنند. حالا برای چهرشنبه سوری هم نقشه کشیده اند. راستی دیروز در تورنتو چه چهارشنبه سوری باشکوهی داشتیم چند هزار نفر ایرانی با موزیک و رقص تا نصف شب زدند و رقصیدند جای همه تان خالیُ . وبلاگ اگر از درد مردم بنویسد به درد مردم می خورد . شاد و بیروز باشی

چهارشنبه سوری سال بعد تورنتو هستم!

موسا پنج‌شنبه 24 اسفند 1385 ساعت 06:51 ب.ظ http://zehneziba.blogsky.com/

سلام
این روزها موضوعاتی ازاین قبیل تقریبا شکل کاملا کلیشه ای به خود گرفته اند .اما چون وجود دارند و در زندگی روزمره ما تاثیر محسوسی می گذارند پرداختن به آن هیچگاه بیهوده و بی اثر نخواهد بود.
-آسیب شناسی یک موضوع و همچنین ارائه راه حل برای برطرف کردن یک مشکل یا هنجار غلط رواج یافته در بین مردم می تواند کمک شایانی به حل بسیاری از مسائل مبهم جامعه ما بکند. بررسی شما تاحدی درست و قابل قبول است و تلاشتان برای مطرح کردن یک موضوع و پرداختن به زیر و بم های آن جای تقدیر و تبریک دارد.
عکسها و گزارشتان را خواهیم دید خواند!

سلام موسی، دلم برات تنگ شده بود.

اسمال جمعه 25 اسفند 1385 ساعت 07:07 ق.ظ

با سلام
جمعه آینده ۲۳ مارس طنز پرداز مطرح بندری مقیم کانادا اسد مذنبی در برنامه میزگردی با شما در صدای آمریکا ُ توجه شما را جلب می کنم که برای اولین بار یک نویسنده از بندرعباس مطرح شده است و همین که نام بندر را بلند می کند غنیمت است

نقابدار شنبه 26 اسفند 1385 ساعت 01:15 ق.ظ http://masking.blogsky.com

مشنوم بغل گوشتم کافیه زنگ بزنی. راستی رسیدنم بخیر !

معماری ساختمان دوشنبه 28 اسفند 1385 ساعت 12:27 ب.ظ http://www.architect_bnd.mihanblog.com


راستی من آپ کردم هر چهار نا وبلاگ رو www.shahsavarekarbala.mihanblog.com
www.daftare_eshgh2.mihanblog.com
www.architect_bnd.mihablog.com
www.khorshede_poshteabr.mihanblog.com حالا دیگه من یه آسمونی تنهام id:delam_grefte_asemon در پناه حق یا علی خدا نگهدار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد