بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

یک حقیقت

سلام و سال نو مبارک. انشاا... توی سال جدید همگی خوشبخت بشویم!

بدون مقدمه برویم سر اصل مطلب. داشتم توی دنیای اینترنت چرخ می زدم تا کمی به دانش عکاسی خودم اضافه کنم که به موضوعی جالب برخوردم؛ حیفم آمد اینجا ننویسم:

 

این عکس شما را یاد چه چیزی می اندازد؟

 

 

بله، این عکس (البته در بیشتر مواقع نقاشی آن) را که به قول ما ایرانی ها منسوب به حضرت محمد (ص) می باشد خیلی جاها دیده ایم، توی خانه ها روی تاقچه، دیوار مغازه ها، پوستر فروشی های سر خیابان، توی ماشین ها و ... حقیقت اما چیز دیگری می گوید!

 

فلاش بک...

 

جناب آقای Radolf Franz Lehnret که یک عکاس اهل جمهوری چک بود، در سال 1904 تصمیم گرفت که به همراه آقای Ernst Heinrich Landrock که یک مدیر و ناشر چاپ بود برای عکاسی به تونس بیاید. این دو شرکتی تاسیس کردند به اسم L&L و هزاران عکس و کارت پستال از تونس و مصر، مردمش و مناظرش چاپ کردند و به کل دنیا فرستادند تا تصویری از شرق به همه نشان دهند. هیچ شکی نیست که عکس فوق، که براساس شماره گذاری L&L، شماره آن 106 است به عنوان مدل پوسترهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، نام کارت پستال شماره 106 محمد است، که این خود به تنهایی می­تواند نشان دهد که چرا تصویرگران ایرانی آنرا به عنوان مدلی از حضرت محمد(ص) انتخاب نموده­اند. بدون شک، همه نسخ موجود از این عکس، همه از عکس شماره 106 الگوبرداری کرده­اند با این تفاوت که نسخ اولیه به عکس اصلی شبیه ترند. بدین ترتیب، Lehnret ناخواسته در قلب یک اسطوره قرار گرفته است.

 

سوال درباره ارتباط بین توصیف مرسوم از چهره پیامبر و چهره جوان تونسی، هنوز بدون پاسخ مانده است. تصویر نمایشگر چهره یک نوجوان خندان است، با دهانی نیمه باز، عمامه ای بر سر و گل یاسمنی بر گوش. همین چهره در کارت پستالهای دیگری و تحت عناوین دیگری از قبیل احمد، جوان عرب و غیره تصویر شده است.

کشف مسیری که باعث گردیده تصاویر چاپ شده در دهه بیست به دست ناشران تهران و قم در دهه نود برسد، برای ما ممکن نبوده است. اما این سوال وجود دارد که چه چیزی باعث شده که ناشران ایرانی شباهتی بین پیامبر اسلامی در سنین نوجوانی و تصویری یک جوان تونسی بیابند؟

 

کنجکاو شدم و بیشتر گشتم تا بالاخره توانستم یک گالری از این دو عکاس را پیدا کنم. گالری شامل عکسهای فوق العاده زیبایی از مکانها، مردم و جوانک هایی با تن نیمه عریان است؛ و پرتره های بسیار زیبایی که رنگ زرد و مونوکروم آنها واقعا ما را به همان فضا می برد. جالب است که روی عکس ها قیمت هم گذاشته شده است، از 50 تا 3000 یورو.

 

مقاله کامل را در سایت کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ادیان بخوانید:

 

عکس نوجوانی منسوب به رسول خدا (ص) از کجا آمده است؟

گالری عکس شرکت L&L

نظرات 8 + ارسال نظر
سیدجلال چهارشنبه 8 فروردین 1386 ساعت 06:27 ق.ظ http://kolger.blogsky.com

سلام
این پست برای من پاسخ یک معمای دیرین بود.
ممنون

احمد پنج‌شنبه 9 فروردین 1386 ساعت 08:13 ق.ظ

ما مسلمان شیعه هستیم و به چیزی که شما اسمش گالری که سر تا با یک لغت استکباری است میگذارید توجهی نداریم ب.بهتر است از منابع هنری اسلامی بخصوص منابع شیعی استفاده کنید چون ما شیعه هستیم نه کافر و مرتد.

دوست عزیز، متوجه منظور شما نشدم. هنرهای اسلامی و منابع شیعی و گالری و استکبار چه ربطی به این پست دارند؟ نظر دادن در مورد یک نوشته هم اصول خاص خودش را دارد، معمولا اول نوشته را خوب می خوانند و بعد در مورد آن تفکر می کنند و بعد نظر می دهند.

بندرجاسک شنبه 11 فروردین 1386 ساعت 12:45 ب.ظ http://www.jaski.ir

سلام. قبلا این مطلب را در سایت بازتاب خوندم.
به نظرم هیچ تصویری از پیامبر در حال حاضر وجود ندادره و این تصاویر چیزی جز کفر نیست.

من یکشنبه 12 فروردین 1386 ساعت 11:31 ب.ظ

چه جالب!

الهه یکشنبه 19 فروردین 1386 ساعت 08:07 ب.ظ http://babayebaroon.blogfa.com

سلام ...
این مطلب خوب و خوندنی بود ولی کامنتدار نیس !...
با اون دادی هم که سر آقای احمد کشیدین که نظر دادن اصول میخواد ، کس دیگه ای جرئت نمیکنه که بیاد و بدون اظهار نظر درمورد مطلب ... بگه : آقا چرا آپ نمیکنی ؟؟؟؟ ما مردیم بس که در انتظار اون گزارش جنجالی بودیم!!!!

شرمنده شما و دیگر دوستانی هستم که به اینجا همیشه سر می زنند.

مهدی پنج‌شنبه 30 فروردین 1386 ساعت 01:47 ق.ظ http://mehdivahdani.blogfa.com

سلام به شما بزرگوار . . .عالی بود پیروز باشید . . .

یاسر دوشنبه 3 اردیبهشت 1386 ساعت 11:36 ق.ظ http://doniaye-varoneh.blogfa.com

با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز وبلاگ خیلی قشنگ پر محتوایی داری با اجازه شما وبلاگتون رو توی وبلاگم لینک کردم به من هم سر بزنید خوشحال میشم باعث افتخار ماست موفق و مید باشید

الهه چهارشنبه 2 خرداد 1386 ساعت 12:28 ب.ظ

منظورم عکس آزاد بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد