بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

بندرعباس سیتی

نگاه روزانه من به شهر بندرعباس و هرمزگان - بندرعباس سیتی

گلایه های این روزها

این روزها پای صحبت خواننده های جوان بندرعباسی که می نشینی، همه شان حرفی برای گلایه کردن دارند. اولین چیزی که همه از آن گله می کنند اوضاع مجوز است که دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد و تقریبا همه شان از گرفتن چیزی به اسم مجوز قطع امید کرده اند! صف های دوساله و سه ساله و گاها بیشتر مجوز، همینطور در حال طولانی تر شدن است. فلان آهنگساز از نحوه بررسی کارها در ارشاد گله می کند، فلان ترانه ساز از اینکه چرا به فلان جای شعرش گیر داده اند.

بعضی ها که دیگر خودشان را راحت کرده اند و خیلی راحت بعد از ضبط و هزینه های هنگفت آهنگسازی و تنظیم، ترانه آماده شده را با دست خودشان روی اینترنت پخش می کنند و برای رسیدن به شهرتی زود هنگام، همه چیز را، حتی زحمات و هزینه هایی را که پرداخته اند فراموش می کنند.

بعضی دیگر که کمی صبور ترند و انرژی بیشتری دارند و ارزش بیشتری برای کارشان قائلند و باباجونشون هم از اقشار متوسط جامعه هستند، با یکی دو نفر تهیه کننده و جندین کانال ماهواره ای در ارتباطند و کلاس کارشان در حد ساختن کلیپ، از بقیه بالاتر است! گلایه این دسته از خواننده ها معمولا این است که در دهه محرم، ساختن کلیپی مثل "نازی نازی ناز گل من"، آن هم وسط روز لب ساحل کمی سخت است! چون ممکن است بعضی ها از راه برسند و گیر بدهند!

برخی دیگر که شهرت کشوری و سابقه زیاد دارند، و با فلان خواننده معروف کشوری دوست صمیمی بوده اند، هم به وطن وفادار ترند و هم به کارهایشان. از سختی کنسرت دادن در ایران می نالند. از مبالغ گزاف ضبط در تهران و صدابرداران تهرانی که پول خونشان را از آدم می گیرند و مثل گرگ منتظرند تا شکارت کنند، از ظلم و جفایی که بعضی از خواننده ها مثل آقای ... در حقشان کرده اند تا خودشان معروف شوند! از نامردی برخی خوانندگان دیگر مثل آقای ... می نالند که برای رسیدن به پول و شهرت و زندگی در پایتخت بقیه را زیر پای خودش له کرد! و در ادامه این را می گویند که فلان بانک برای همان خواننده حکم جلب صادر کرده است، روزگار است دیگر ... و خلاصه از این دست حرفها!

همه شان از بیماری مزمن صدابرداری زنده از کنسرت در بندرعباس و عدم دانش کافی صدابرداران گله می کنند، حتی اگر این کنسرت در کیش و در یک سالن بزرگ و عالی توسط فلان خواننده برگزار شود! به قول یکی از خودشان: "صدابردار اگر به کارش وارد باشد، توی یک سالن کوچک، با همان صدای زیاد هم می تواند یک صدای خوب تحویل مردم بدهد که از کنسرت موسیقی زده نشوند!"

با همه این ناله ها و گلایه ها، که البته جزئی از کل بود، همه این خواننده ها و ترانه سرایان و آهنگسازان، صبح با یک ایده جدید، ترانه جدید و حس جدید شروع به کار می کنند و نتیجه اش چیزی می شود که ما هر روز می شنویم...

از گلایه ها و ناله ها که بگذریم، نوبت خبرهای جدید از موسیقی بندرعباس است. آلبوم مانگار 2، اثر زنده یاد ناصر عبدالهی در مراحل ورود به بازار است. نمی دانم صحت این خبر یا بهتر بگویم شایعه در چه حد است، اما برخی از دوستان نزدیک وی از آماده سازی و تنظیم نهایی این آلبوم خبر داده اند. احتمالا در صف مجوز است. یکی از دوستان ناصر که در حین گفتگو از گذشته و تعریف کردن خاطرات، این خبر را به من داد، یکی از ترانه های این آلبوم را برایم پخش کرد. به لحاظ حسی کار سنگین و آرامی بود، و به لحاظ کلام، بار مفهومی زیادی داشت که با صدای مرحوم ناصر بسیار تاثیر گذار شده بود که بعید می دانم به آن مجوز بدهند، لاقل این ترانه ای که من شنیدم. اگر شخصا به حق تالیف اعتقادی نداشتم، تا حالا حتما آن ترانه را از او گرفته بودم! اما صبر کردن برای شنیدن صدای ناصر عبدالهی ارزشش را دارد.

........................................................

بندرعباس سیتی خانه تکانی شد. سلام.

نظرات 8 + ارسال نظر
کاما جمعه 24 اسفند 1386 ساعت 07:34 ب.ظ

سلام
اولین شماره ی ضمیمه ی هنری کاما در نشریه صبا یکشنبه بیست و ششم اسفند منتشر می شه.
قربانت

مهرگان شنبه 25 اسفند 1386 ساعت 12:28 ق.ظ http://bandarmehr.blogfa.com

سلام
خسته نباشی
بازگشت دوباره ات رو تبریک میگم
امیدوارم خبر آخری در حد شایعه نباشه و .......
شاد باشی
یا حق

موسا شنبه 25 اسفند 1386 ساعت 02:54 ق.ظ http://zehneziba.blogsky.com/

سلام
خسته نباشی دوست من
دوباره خوش آمدی در فضایی که ازآن توست!

چوک سورو شنبه 25 اسفند 1386 ساعت 11:04 ق.ظ http://suru.blogsky.com

سلام و خش هوندی کامیرای گرامی . بلاخره غیبت کبرا به سر رسید . خسته نبی و ماندگار بشی .

از حالا و پیشا پیش بهارو شکوفایی طبیعت را به شما تبریک می گویم .
موفق بشی

[ بدون نام ] شنبه 25 اسفند 1386 ساعت 08:30 ب.ظ

شما یه مشت کوته فکر هستین که فقط از روی تعصب رای می دهید. ببینید که این آقایان تا به امروز چه گلی به سر مردم این استان زده اند؟ آشوری جیره خوره سیاه پاسداران است. همه دیگه بیگرافی ایشون رو می دونن. از آقای زائری هم همین بس بگویم که ایشان از اون مغز منجمدهای جناح راست می باشند. علی سلیمانی هم یک سپاهی دیگه که هوس قدرت دارن. امام فرمودند که نظامیان از سیاست دوری کنن. اما می بینیم که همین سپاهی های سینه چاک کن بیشتر از همه طمع قدرت را دارند. من یک تحصیل کردهی بندری هستم که در کشور هلند مشغول تحصیل هستم. ملت بزرگ هرمزگان بیشتر مطالعه کنین تا همیشه با دید باز رای بدین از از روی تعصب و نا آگاهی.

دوست عزیز و هم استانی! نظر شما ارتباطی با نوشته من ندارد، فکر کنم نظرتان را بطور اشتباه (البته سهوا) اینتجا نوشته اید.
در هر حال برای شما هم استانی عزیز آرزوی موفقیت می کنم.

الهه یکشنبه 26 اسفند 1386 ساعت 10:18 ب.ظ

سلام.
خوش برگشتید!
راستش فک می کردم دیگه اینجا به روز نابو! خوشحالم که برگشتید.
سلام!

بندرجاسک-فرزاد بادروج دوشنبه 27 اسفند 1386 ساعت 12:32 ق.ظ http://www.jaski.blogfa.com

چه عجب...

مرجان دوشنبه 27 اسفند 1386 ساعت 12:42 ق.ظ http://marjan.blogfa.com

چقدر خوبه که دوستای قدیمی اینجان دوباره! انشاا... با شیرینی ببینمت!
منم سلام!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد