عزاداری برای حضرت امام حسین (ع)، از لحظاتی پس از به شهادت رسیدن آن حضرت آغاز شد: تاریخچه عزاداری برای امام حسین(ع).
در کشور ما نیز، از دیرباز مردم در شهرها و اقوام مختلف، به نحوی عشق و احساسات خود را نسبت به امام حسین (ع) و واقعه کربلا به طرق مختلفی نشان می دادند. مرثیه ثرایی و شبیه خوانی یا تعزیه، شاید عمومی ترین آنها باشد، که در تعزیه، در واقع عزاداری با هنر نمایش آمیخته شده و باعث ایجاد سبکی خاص در نمایش می شود که نمونه آن در ادیان دیگر مانند مسیحیت شاید مراسم عشای ربانی و نمایش های مذهبی مشابه باشد، اما قطعا هیچ یک، تاثیری را که یک تعزیه بزرگ که توسط تعزیه خوانهای قدیمی و حرفه ای گردانده می شود، بر بینندگان ندارد.
این مراسم ها، با تفکیک جغرافیایی به طرز جالبی در نحوه اجرا و محتوا تغییر می یابد. مثلا در استان هرمزگان، شاید نوع تعزیه ای که اجرا می شود با اجرای مشابه آن در استان مازندران تفاوت داشته باشد.
برجسته ترین و مشهور ترین نوع عزاداری در استانهای جنوبی، سینه زنی "واحد" است که در این نوع، متن مرثیه با لحن و ریتم سنگینی توسط نوحه خوان خوانده می شود و مردم با گرفتن کمر یکدیگر و حلقه زدن به دور شخص نوحه خوان، به صورت دایره مانند با حرکات موزون و ریتمی خاص، به سینه زنی می پردازند.
تجربه پر احساسی است واحد. شروع به سینه زدن و چرخیدن می کنید، بعد از حدود نیم ساعت سینه زنی با ریتم تند، واحد اصلی با حال و هوا و ریتمی سنگین شروع می شود و اینجاست که نوحه سرا، همه هنر و احساس خویش را در قالب نواها و کلمات بروز می دهد. خستگی در کار نیست، فقط صدای پر حجم برخورد دستها با سینه هاست، و خم و راست شدن و چرخیدن، و اشکهایی که کم کم در چشم حلقه می زند ...
خورستانیهای مقیم بندرعباس هم مراسم جالبی دارند. به غیر از واحد که در واقع عزاداری خاص مردان است، برپایی سفره حضرت عباس (ع) و شبیه سازی مراسم حنابندان آن حضرت و عزاداریهای بعد از آن، نیز از جمله مراسمی است که زنان این دیار به اجرای آن می پردازند.
مراسم "عَلَم پیغمبر" یکی دیگر از عزاداری های سنتی استان هرمزگان است که می توان آن را هر ساله هنگام محرم در قشم و میناب دید. روز پنجم محرم، مینابی ها عَلَمٍ بلندی را که منصوب به حضرت محمد (ص) است، آماده کرده و پس از شستشو، آن را با پارچه های مخصوص تزئیین کرده و مسافتی چند صد متری را طی می کنند و در بین راه هم به عزاداری می پردازند. مشابه همین مراسم روز هفتم محرم در جزیره قشم با اندکی تغییر برگزار می شود.
استفاده از هنر غنی موسیقی بندرعباس در عزدارایها انکار ناپذیر است. نواها، شروند ها (نغمه سنتی بندرعباس که به شکل آوازی خوانده می شود.) و ریتمهای محلی، از لحاظ دارا بودن بار احساسی و معنوی، آنقدر غنی و در عین حال انعطاف پذیر و لطیف هستند که به کار گیری آنها در عزاداری، شور و حال خاصی به مجالس و مراسم می بخشد. سیاورشان پست کاملی در این زمینه نوشته و اطلاعات مفیدی را ارائه داده است. اگر خدا بخواهد، به زودی عکس هایی را از عزاداریهای سنتی بندرعباس در وبلاگ خواهم گذاشت.
پست مفید و خوبی هسته دوست عزیز . ممنون از ای زحمتی که ادکشیدن .
سلام ...راستی موضوع دوماهانه هم محرمه ...فراموش که نکردی ...مطلب جالب و مفیدی بود ...خسته نباشی
سلام کامیرا جون پیشرفت خیلی خوبی کردی موفق باشی
بسیار لذت بردم امیدوارم هر روز بهتر از دیروزت باشی
آره خوب..ولی خیلی نامردیه فقط مردا میتونن واحد بگیرن و زنا مثه بز باید نگاشون کنن!من که دیگه از بس حسودیم میشه چند وقتیه میشینم تو خونه از تلوزیون عزاداری رو نگاه میکنم!
سلام پست خیلی خوبی بود زهرا هم بیشترین لطفی که میتونست به خودش بکنه همین بود... :ی خدا نگهدار
سلام همشهری من اینجا رو تازه کشف کردم
مرسی از اطلاعات مفید شما به دلایلی سکوت اختیار کردم و اشتباه صورت گرفته در مورد شما نیز سهوی بوده نه عمدی بنابر این مورد اصلاح شد مو فق باشید
خطاب به جناب آقای اکسیر
( با عرض پوزش از جناب کامیرا ، پرسشی از آقای اکسیر داشتم که سه بار در وبلاگ ایشان ، نخل طلائی مطرح کردم ولی حضرت ایشان از آنجا که نویسنده ، ژورنالیست و عاشق سینه چاک آزادی بیان ! ! هستند ، از تایید و ارائه پاسخ امتناع ورزیدند ، لذا ناگزیر از درج آن در سایر وبلاگها شده ام . )
جناب آقای اکسیر
برای چهامین بار سلام و عرض احترام دارم .
عطف به نوشته شما در شماره 92 نشریه صبا مورخ شنبه 8 بهمن ماه 1384 پرسشی دارم . لطفا بفرمایید مدرک مهندسی در رشته اقتصاد را کدام دانشگاه اعطا میکند و ممدوح شما جناب آقای شجاعی این مدرک نوظهور را از کجا دریافت داشته اند ؟
با سلام
ادرس بالا سورو وب سایت جدید بندری است از منطقه
سورو-بندرعاس
با توجه به قدمت
تاریخی سورو و
نا شناخته ماندن
این سابقه تاریخی
عملا بخشی از اریخ
بندرعباس (قبل از
گامبرون) ناشناخته
مانده است .
شاید سایت سورو
در اینده با جمع اوری اسناد و مدارک
تاریخی و فرهنگی
بتواند گامی هر چند کوچک دراینراه بردارد .
لطفا با لینک سورو
وب در بندر عباس سیتی : این سایت
به همشریان معرفی
نماید
متشکریم
سلام
مطلب خیلی خیلی خیلی مفیدی بود
مخصوصا تاریخچه عزاداری در ماه محرم
موفق باشی
دستت درد نکنه بابت لینک فقط پس و پیش نوشتی دنیای فانی نه فانی دنیا
سلام
ممنون
من به روزم
خطاب به جناب آقای اکسیر
( با عرض پوزش از وبلاگ محترم بندرعباس سیتی ، پرسشی از آقای اکسیر داشتم که سه بار در وبلاگ ایشان ، نخل طلائی ، مطرح کردم ولی حضرت ایشان از آنجا که نویسنده ، ژورنالیست و عاشق سینه چاک آزادی بیان ! ! هستند ، از تایید و ارائه پاسخ امتناع ورزیدند ، لذا ناگزیر از درج آن در سایر وبلاگها شده ام . )
جناب آقای اکسیر
برای چهارمین بار سلام و عرض احترام دارم .
عطف به نوشته شما در شماره 92 نشریه صبا مورخ شنبه 8 بهمن ماه 1384 پرسشی دارم . لطفا بفرمایید مدرک مهندسی در رشته اقتصاد را کدام دانشگاه اعطا میکند و ممدوح شما جناب آقای شجاعی این مدرک نوظهور را از کجا دریافت داشته اند ؟
سلام کامیار عزیز. تصمیم گرفتم چند صباحی را به دور از هیاهو و جنجال و وبلاگ نوسی بگذرانم. به وبلاگم سری بزن.
اطلاعات جالبی بود
من فکر می کنم یک سری اشتباه هایی در عزاداری وجود دارد.مثل کارهای خرافی.من در هیچ کتابی ندیدم که این کارهایی که در محرم انجام می شود در بین مسلمانان صدر اسلام رواج داشته باشد.به نظر می رسد عزا داری در ایران سابقه اسلامی بودن ندارد.تنها در نسخه اصلی فیلم محمد رسول الله دیدم که پس از کشته شدن یکی از سران کفار زنان با لباس مشکی بدور کعبه می چرخیدندو به سر وسینه خود می زدند.اگر کتاب یا منبعی که نشان دهد عزاداری برای امام سوم یک سنت اسلامی است به من معرفی کنید
کاملا موافقم. و همین خرافات است که باعث پسرفت روز به روز ما می شود.
مگر عزاداری پست مدرن بندری هم داریم ؟
از ویژگی های یک عزاداری خوب این است که باید به روز باشد، کسی مخالف واحد و دیگر رسوم مردم نیست، اما وقتی باعث شود از اصل قضیه دور شویم، همه اینها چیزی جز کارهای عبث و بیهوده نیست...
های های
مرد کهن لب دریا به خرامان
کرجی نیمه خراب رنک رو رفته زه باد
که رود این همه راه.
.......خوش حال هستم که هستید چطور می توانم شما عزیز را از خاطر ببرم - ما سر به دوست داده ایم.
شهریار شعر سخن گفت: وقتی ناله طفلان مسلم رادر نوحه گونه به شعر می نوشتم احساسم بود که رسول مصطفی پیغمبر هم گریه کرد
جناب کامیرا با پوزش :
جناب کاظم خان یا هر دوست دیگری که نام دارید در وبلاگ شما باید نظرت را در مورد مطلب نوشته شده ارائه دهی نه مسائل شخصی و کاری .در ثانی شما اگر ادرس و نام و نشان خود را کامل بنویسی به حرمت قلم حتمن پاسخ خواهی شنید و اخر انکه این قضیه مربوط به نشریه صباست نه وبلاگ نخل طلایی شما مسائل کاری را نباید با مسائل نوشته شده در وب قاطی کنید من به احترام نظرات شما یکبار کامنتتان را علیرغم اینکه بی نام و نشان بود تائئد کردم تا بدانی من از نقد و پیشنهاد چه منطقی و غیر منطقی هراسی ندارم و همواره پاسخگو هستم اگر باز هم قانع نشدی به من ایمیل بزن تا انجا پاسخ بدهم ایمیل در ادرس این کامنت موجود است موفق باشید
Internet Free==>سلام به کامیرا و دوستان عزیز برای گرفتن اینترنت مجانی به وبلاگ من یه سری بزنین خدا نگهدار
هر چند من نیستم ولی باکی نیست
چون مصلوب دوباره به صلیب کشیده شد
عجب که ایطو نه . پس باید به سیاورشن هم سر بزنیم دگه . چشم .
این مدت یزد بودم . هیچ چیزی رو با شکوهتر از مراسم نخل برداری اونجا ندیدم . گیج شده بودم . یه مستی عجیبی بود ... افسوس که بندر نبودم تا ...
اخرین اخبار از متهمان نشریه تمدن را در پیله بحوانید !!
سلام عزیز ...چرا به روز نمی کنی ....با عاشقانه هایی برای دریا منتظرتم
من یادمه اون موقع ها که بندر بودیم همیشه میرفتیم محله ۲۲ بهمن ... یادش بخیر من همه خاطرات خوب زندگیم تا سال ۷۴ تو بندر خلاصه میشه .
سلام ...دگه ورستادم ...بدو بدیدنم
سلام دگه بروز ناکنی .خبری بودن؟
به زودی...
منتظر عکس ها هستم .